Čím jsou naučné akce s lesníkem školám přínosné?
Podpora přírodovědného vzdělávání
Poznáte vysoce efektivní způsoby, jak propojit své žáky s přírodou. Získáte inspiraci potřebnou k tomu, aby venkovní učení bylo zábavné, dynamické, zážitkové a mělo hluboký smysl. Nabízíme prostor pro individuální rozvoj a přírodní lokality – zlepšujeme vztah k životnímu prostředí na místní úrovni.
Projektová výuka:
- Rozvíjíme klíčové kompetence a kritické myšlení. Jde o transformativní proces učení, který až magicky vede ostatní k povznášejícím přírodním zážitkům.
Aktivity v přírodě:
- Tyto aktivity, které jsou kreativní a zábavné, poskytují účastníkům hluboké a nezapomenutelné zážitky z přírody.
Hry v lese:
- Poskytujeme inspirativní a radostné vzdělávací zážitky, díky nimž se ekologie stává uvědoměním, které mění život.
Rozvoj environmentálního uvědomění
Přispíváme
k pochopení zodpovědnosti za životní prostředí, ukazujeme roli lesů
v souvislosti s lidským životem, posilujeme zájem o spolupráci na trvale udržitelném lesním hospodaření, které bere ohled na to, že lesy jsou zdrojem
vody, energie, biodiverzity, chrání půdu a poskytují
dřevo jako obnovitelný materiál. Péčí o lesní ekosystémy zachováme přírodní bohatství pro další generace.
Pochopení sociální sféry
Zprostředkováváme uvědomění si užitků trvale udržitelného lesního hospodaření a významu všech funkcí lesů, produkční (dřevo) a neprodukční hodnoty lesa (půdoochranná, vodohospodářská, klimatická, rekreační, emoční a estetická hodnota), zároveň pochopení lesa jako prostoru, kde pracují lidé, kteří o les pečují.
Historie moderní outdoorové edukace
Za zakladatele zážitkového učení o přírodě je považován americký přírodovědec a pedagog Joseph Bharat Cornell z Kalifornie, který v 60. letech 20. století vyvinul systém tzv. plynulého učení (flow learning).
Z USA se umění Josepha Bharata Cornella dále rozšířilo do Evropy. První zemí bylo Švýcarsko, které jej přijalo a vytvořilo si svojí vlastní koncepci učení o lese, lesníci ve Švýcarsku tak položili základy lesní pedagogiky. Švýcarským vzorem se nejprve inspirovalo Německo a posléze Rakousko, odkud se v roce 2001 dostává lesní pedagogika do Čech. Rakousko má lesní pedagogiku zakotvenou v zákoně, kdy každé dítě během své školní docházky musí absolvovat alespoň jednu akci lesní pedagogiky. Lesní pedagogika se dnes realizuje v těchto zemích: Albánie, Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Itálie, Kypr, Litva, Lucembursko, Maďarsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Spolková republika Německo, Srbsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.
Lesní pedagogika jako fenomén doby
Lesníci v Evropě reagovali na potřebu vysvětlit veřejnosti význam trvale udržitelného obhospodařování lesů. Využili metody Josepha Bharata Cornella a vytvořili speciální osvětu o lesnictví. Vznikla lesní pedagogika, kterou provozují přímo lesníci. Cílem lesní pedagogy je přiblížit dětem a učitelům profesionální péči o les. Zelené katedrály tu rostou díky generacím lesníků, kteří se vzdělávají na lesnických školách. Péče o les vyžaduje toto odborné vzdělání. Les má mnoho podob od mýtiny po vzrostlý les. Citlivé vnímání této proměnlivosti lesa může být posláním lesní pedagogiky. Ve spolku Srdcem k přírodě využíváme naplno přírodovědného lesnického vzdělání k vytváření naučných programů o přírodě pro děti.
Kdo je lesní pedagog?
Lesní pedagog je odborník s lesnickým vzděláním a úspěšný absolvent certifikovaného kurzu lesní pedagogiky. Cílem lesního pedagoga je vytvoření zábavného, zajímavého a poutavého prožitku za pomoci interaktivních metod, jejich prostřednictvím se snaží přiblížit les a vše, co s ním souvisí, tak, aby došlo ke snadnému zapamatování důležitých informací.